מיינדפולנס משמעותו קשיבות

קשיבות למי? למה?

קשיבות לעצמנו בכל רגע נתון – להיות עם החוויה של הרגע, ללא ביקורת ושיפוטיות, וזאת מתוך התבוננות (ופחות מעשייה שגורמת לנו, לא אחת, לחפש פתרון מיידי).

אחת המטרות של ה-מיינדפולנס היא פיתוח המודעות, כלומר לחזק את יכולתנו לשים לב לתחושות, רגשות, מחשבות ודחפים הפוקדים אותנו. כך, כאשר הם עולים בחוויה הפנימית שלנו ואנו מתבוננים בהם, מתאפשר לנו לגבש יכולת בחירה כיצד להגיב, לפעול ולהמשיך הלאה. ההבנה מה קרה לי, כלומר מה הגירוי האברסיבי (הלא נעים) שגרם להרגשה הלא נעימה – תסייע לא להיחשף שוב לאותו גירוי, וזאת ללא שיפוטיות וללא ביקורת: להיות נוכח ב’כאן ועכשיו’, ממוקד בחוויה הפנימית או החיצונית שחווינו. לדוגמה:

– איך אנחנו כועסים/ נוטרים/ ממורמרים?

– איך אנחנו מתרחקים מבן/בת הזוג, הורים, חברים, קולגות וילדים?

– ואיך בועת האהבה מתפוגגת ?

אנשים רבים ‘נתקעים’ ברגשות טעונים כלפי הורים, אחים, בני זוג וחברים ואינם מוכנים לסלוח. כך, יכול כל גירוי אברסיבי להיקשר לסיטואציה הראשונית שגרמה לרגש הטעון. הקושי לסלוח נובע מתפיסה שגויה, לפיה סליחה היא תהליך המתרחש רק מול האחר ו/או מלווה בתחושת כניעה. ע”י המודעות ודרך התבוננות על הרגשות והמחשבות שלנו ועל התחושות הפיזיות בגופנו (היכן כואב, לוחץ, מעיק, תפוס) – נצליח להמשיך הלאה או לעשות מעשה, כגון שיחת בירור, בקשת סליחה או השלמה/קבלה של המצב ממקום אחר. בקשת סליחה וחמלה הם תהליך שאנו עוברים עם עצמנו, במסגרתו אנו מקבלים את הקיים ומוותרים על הציפיות הלא ממומשות. פרידה מהעבר והתקדמות בהווה ב’כאן ועכשיו’, מתוך גישה חיובית ואופטימיות לעתיד, יהפכו את החיים לקלים יותר.

מטרות נוספות של המיינדפולנס הן לווסת את הרגשות, להגיע לשלווה ולרוגע, להפחית לחצים ולהרגיע את התודעה. אחת הדרכים הנפוצות למימוש מטרות אלו היא המדיטציה.

ממליצה על תרגיל התנסות במיינדפולנס – אכילת צימוק, עם שימת לב למרקם, גודל, התחושה בפה והטעם.